Ważna informacja dla wszystkich pracujących. Do końca lutego pracodawca musi wystawić PIT-11. Lepiej go dokładnie przeczytaj i miej pod ręką. Po zmieszaniu, jakie wprowadziły dwie reformy podatkowe czyli Polski Ład i i Niskie Podatki, może się okazać wkrótce bardzo potrzebny.

Pracodawca musi przekazać pracownikowi PIT-11. To ważny dokument, z którego dowiemy się m.in. o osiągniętych przychodach, dochodach i odprowadzonych zaliczkach na podatek dochodowy.

Reforma podatkowa, jaka została w zeszłym roku wprowadzona sprawiła, że pracownicy nie wiedzieli do końca jaką pensję będą dostawać co miesiąc. Z kolei szefowie rwali włosy z głowy, bo nie wiedzieli, jakie dokładnie wynagrodzenia mają wypłacać pracownikom. Teraz nadchodzi chwila prawdy. Pracodawcy do 31 stycznia musieli wystawić każdemu pracownikowi PIT-11, czyli informację o tym, jakie osiągnął przychody, dochody w 2022 r. i jaka zaliczka na podatek dochodowy została odprowadzona.

PIT-11. Warto sprawdzić, czy wszystko się w nim zgadza

Warto zatem PIT-11 dokładnie przeczytać i porównać, czy wszystko się zgadza. W tabeli przedstawiamy, jak reforma podatkowa zmieniła dochody i płacone zaliczki na podatek dochodowy – nasze symulacje dotyczą osoby, która pracuje na umowę o pracę i przez cały rok dostawała takie samo wynagrodzenie.

– PIT-11 to informacja o wszystkich przychodach osiągniętych przez podatnika. Dokument składany jest do urzędu skarbowego przez płatnika czyli pracodawcę czy zleceniodawcę. Na tej podstawie urząd skarbowy przygotuje zeznanie roczne – wyjaśnia dr Antoni Kolek doradca podatkowy.

PIT-11. Przyda się w rozliczeniu za 2022 r.

15 lutego skarbówka w ramach usługi Twój e-PIT (na stronie internetowej www. podatki.gov.pl) udostępni wstępnie wypełnione deklaracje podatkowe. Warto sprawdzić, czy zawarte w nich informacje pokrywają z tym, co znajduje się w PIT-11, który dostaliśmy od pracodawcy. Jeśli są rozbieżności, trzeba to w pracy wyjaśnić.

– Trzeba jeszcze zwrócić uwagę na jedno: PIT-11 nie zawiera informacji o wszystkich ulgach i zwolnieniach. To podatnik musi pamiętać, aby przed zatwierdzeniem zeznania podatkowego wskazać, do jakich ulg był uprawniony – podkreśla dr Kolek.

Nie dostałeś PIT-11? Zobacz, co robić

Pracodawcy mają obowiązek przekazać PIT-11 pracownikom do 28 lutego. Co jeśli w tym terminie formularz nie zostanie dostarczony pracownikowi? Po pierwsze trzeba wiedzieć, że to nie zwalnia nas z obowiązku rozliczenia się ze skarbówką. Po drugie – należy interweniować u pracodawcy. Jeżeli to nie pomoże, możliwe jest wysłanie oficjalnego ponaglenia listem poleconym.

4 slajdy
Źródła: Fakt online
Tags:
  • Podatek
  • pracodawca
  • PIT-11
  • Polski Ład
  • skarbówka