Przy części centrów handlowych i większych sklepów opłaty nie są w ogóle pobierane, ale coraz częściej, szczególnie bliżej centrów miast, pojawiają się przy nich parkomaty. O tym, że niestrzeżony parking przed sklepem jest płatny, zazwyczaj informują znaki przy wjazdach wjeździe. Klienci sklepu, o ile zdążą zrobić zakupy w wyznaczonym czasie, za pozostawienie auta nie zapłacą ani złotówki. Warunkiem jest jednak pobranie biletu parkingowego i umieszczenie go w jak najlepiej widocznym miejscu za przednią szybą auta.
Jak zauważa Bankier.pl, problem w tym, że informacje na temat całej procedury bezpłatnego parkowania są, ale zazwyczaj zapisane niewielkim drukiem na tablicach informacyjnych przy parkomatach. Właśnie takie praktyki przed rokiem pod lupę wziął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który na spółkę TD System zajmującą się obsługą parkingów przy dyskontach Biedronkach i Aldi, nałożył karę w wysokości ponad 150 tys. zł. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Dziennikarze portalu sprawdzili, ile kosztuje parkowanie przed sklepami największych sieci handlowych (tam, gdzie wprowadzono opłaty).
Sieć handlowa | Dopuszczalny czas bezpłatnego postoju [w minutach] | Wysokość opłaty po przekroczeniu bezpłatnego czasu [w zł/godz.] | Wysokość opłaty dodatkowej (karnej) za brak wykupionego biletu |
Biedronka | 90 | 4 | 150 |
Lidl | 60 – 90 | 5 – 30 | 95 – 200 |
Kaufland | 120 | 4 | 50 |
Auchan | 90 – 120 | 3 | 90 |
Aldi | 60 | 4 | 90 |
Carrefour | 60 – 120 | 2 – 5 | 95 |
Netto | 45 – 60 | 3 | 95 |
Jak pisze Bankier.pl, przedstawiciele sieci handlowych montaż parkomatów tłumaczą umożliwieniem parkowania przy marketach klientom i uniemożliwieniem tego osobom wykorzystującym miejsca postojowe jako darmowe parkingi, zwłaszcza w centrach miast i w miejscowościach turystycznych.
Przed pozostawieniem auta i pójściem na zakupy, lepiej dobrze się rozejrzeć, czy akurat przed sklepem, w którym chcemy je zrobić, parkowanie nie jest płatne.