Potrzeba wspierania pracujących ojców jest nowym zjawiskiem w Polsce, ale szybko nabierającym rozpędu – podkreślają organizatorzy rankingu firm przyjaznych tacie na etacie “Forbes Women”, UN Global Compact Network Poland i Fundacja Share the Care

„Firma przyjazna tacie na etacie.  Zgłoś swoją do rankingu firm wspierających równość rodzicielską. Termin nadsyłania zgłoszeń został przedłużony do 16.02.

FIRMA PRZYJAZNA TACIE NA ETACIE – zgłoś swoją do rankingu firm wspierających równość rodzicielską. Termin nadsyłania zgłoszeń został przedłużony do 16.02. Więcej informacji znajdziesz na tatanaetacie.forbes.pl.

Coraz więcej firm rozumie, że dbanie o równość szans kobiet na rynku pracy i prawa ojców do bycia zaangażowanym rodzicem, to dwie strony tej samej monety. „Firmy, a szczególnie korporacje, chcą tworzyć środowisko pracy, w którym równo traktuje się kobiety i mężczyzn zarówno w ich aspiracjach zawodowych, jak i rodzicielskich” – mówi Karolina Andrian z Fundacji Share the Care.

Ranking firm przyjaznych tacie. Pracodawco — pomóż ojcom!

Z raportu „Równość rodzicielska na polskim rynku pracy” opracowanego w 2020 roku przez Polityka Insight wynika, że aktywność na rzecz równości rodzicielskiej w sektorze prywatnym jest w Polsce wciąż niszowa. Niemniej jednak pojawiają się liderzy, którzy dostrzegają powiew zmian na rynku pracy oraz nowe potrzeby swoich pracowników.

„Warto podkreślić, że dostrzeganie potrzeb ojców na rynku pracy to nowe zjawisko. Unia Europejska raptem w 2019 przyjęła dyrektywę work-life balance, która w Polsce zostanie wdrożona dopiero w tym roku. W rankingu firm przyjaznych tacie na etacie, chcemy wyróżnić tych pracodawców, którzy w ramach swoich działań dostrzegają potrzeby rodzicielskie pracujących u nich ojców. Szukamy również firm, które wykorzystując siłę swoich marek, adresują temat zaangażowanego ojcostwa w przestrzeni publicznej” – mówi Magdalena Jóźwiak-Antczak, Brand Strategy&Sustainability Manager, Ringier Axel Springer Polska.

Organizatorzy rankingu podkreślają, że szukają dobrych praktyk, które niekoniecznie mają znamiona spektakularnych projektów. Wiele firm dopiero zastanawia się nad tym w jaki sposób wyjść na przeciw potrzebom pracujących ojców. Organizują badania, grupy dyskusyjne, warsztaty czy kreują przestrzeń dla oddolnych inicjatyw pracowników. To są bardzo ważne działania, które w efekcie najszybciej przyczynią się do zmiany, szczególnie w kontekście dyrektywy work-life balance.

Komunikacja, edukacja i kształtowanie kultury organizacyjnej wspierającej równość rodzicielską są kluczem do sukcesu. „Słowa mają moc i nasze doświadczenia jasno wskazują na potrzebę wyodrębnienia w komunikacji ojców” – mówi Karolina Andrian. Firmy mając tę świadomość, aktualizują dotychczasową komunikację i uwzględniają w niej perspektywę ojca.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo.

Badania pokazują, że mężczyźni w Polsce nie korzystają ze swoich praw rodzicielskich m.in.: w obawie przed utratą pracy czy utratą pozycji zawodowej. „Pracodawcy, którzy budują kulturę organizacyjną, w której mężczyzna czuje się komfortowo, korzystając z urlopu ojcowskiego lub rodzicielskiego, czy nie ma obawy skorzystania ze zwolnienia lekarskiego w przypadku choroby dziecka, również zasługują na wyróżnienie” – mówi Anna Potocka-Domin, dyrektorka programu Business & Human Rights, UN Global Compact Network Poland.

Rzetelne informowanie o prawach rodzicielskich ojców, opracowywanie materiałów informacyjnych, organizacja webinarów czy warsztatów dla ojców dotyczących ich praw, to wartościowe działania, które mogą wydawać się mało spektakularne, ale to właśnie one mają szansę doprowadzić do realnej zmiany.

Ojcowie pracujący — jak pracodawcy mogą im pomóc?

Oczywiście pracodawcy mają szansę zaangażować się w budowanie kultury organizacyjnej budującej równość rodzicielską w dużo większym stopniu. Dofinansowanie do 100 proc. wynagrodzenia podczas urlopów rodzicielskich czy oferowanie pracownikom dodatkowych 100 proc. płatnych urlopów ojcowskich są bardzo atrakcyjnym świadczeniem, docenianym przez mężczyzn i ich partnerki. Ale najważniejsza kwestia dotyczy właściwej komunikacji – informowania i budowania atmosfery akceptacji.

Siła komunikacji nie dotyczy tylko działań skierowanych do pracowników. W przestrzeni publicznej coraz więcej marek kwestionuje stereotypy płciowe w ramach kampanii społecznych i marketingowych. Takie kampanie kształtują nowy porządek i normalizują sytuacje obarczone stereotypowym postrzeganiem kobiet i mężczyzn. Reklamy przekonywające społeczeństwo, że zaangażowane ojcostwo jest nową normą społeczną, przyspieszą proces dochodzenia do równości płci we wszystkich obszarach życia.

„Pierwsza edycja rankingu z pewnością wyłoni liderów zmiany. Po wejściu w życie dyrektywy-work life balance liczymy, że temat zaangażowanego ojcostwa stanie się tematem mainstreamowym a korzystanie przez ojców z urlopów rodzicielskich stanie się normą. To w efekcie przyniesie wiele korzyści dzieciom, kobietom, ojcom i pracodawcom” – podkreślają organizatorzy rankingu firm przyjaznych tacie na etacie.

Źródła: Forbes.pl
Tags:
  • work-life balance
  • tata na etacie
  • ranking Forbesa
  • urlop ojcowski
  • Ranking
  • ForbesWomen