„Forbes” wyróżnił banki najbardziej przyjazne przedsiębiorcom już po raz trzynasty, tegoroczna edycja tego rankingu była jednak inna niż poprzednie. Nałożone na siebie kryzysy sprawiły, że sektor bankowy znalazł się w szczególnie trudnej sytuacji, a skalę wyzwań, przed jakimi stoi, dobrze widać po ostatnich raportach kwartalnych.
Otwierając Wielką Galę Bankowości, podczas której wręczono zwycięzcom nagrody, Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce, wyraził nadzieję, że mimo wszelkich przeciwności banki nadal będą stanowić oparcie dla biznesu.
– Przedsiębiorcy to sól tej ziemi. Wierzę, że dzięki wam żadne rynkowe zawirowania ich nie powalą. Wam, czyli partnerom, którzy na co dzień ich obsługują – zwrócił się do bankowców.
W tym roku audytorzy przebadali 13 banków. Wcielili się oni w rolę klientów biznesowych, którzy planują otwarcie rachunku. Badanie wykazało, że dużo negatywnych emocji pojawiało się w momencie oczekiwania na obsługę. Co trzeci klient biznesowy musiał czekać. Odczuwali oni dezorientację, rozczarowanie i zdenerwowanie. Większość była jednak zadowolona z kontaktu z bankiem, szczególnie gdy obsługą zajmował się dedykowany doradca biznesowy. A jeśli oprócz wiedzy był do tego zaangażowany, to pojawiały się nawet takie emocje jak zachwyt czy podziw.
– Kluczem do serca przedsiębiorcy jest więc dobra obsługa przez właściwego doradcę – podsumowała Izabela Kuban, partner w agencji Minds & Roses, która przeprowadziła badanie na zlecenie „Forbesa”.
Pierwsze miejsce w zestawieniu zajął Santander Bank Polska. Na podium znalazły się także – kolejno – BNP Paribas Bank Polska i Bank Pekao SA.
Michał Gajewski, prezes Santandera, odbierając nagrodę, zwrócił uwagę, że MŚP odpowiadają za niemal 50 proc. PKB Polski, a jeśli dodamy do tego mikrofirmy, odsetek wzrośnie do 70 proc.
– To są prawdziwi bohaterowie, którzy budują Polskę i przyczyniają się do sukcesu naszej gospodarki. Zawdzięczamy im naprawdę wiele. Zasługują więc na to, żeby ich w wyjątkowy sposób traktować – stwierdził Gajewski.
Prezes Santandera wziął udział w power chacie, podczas którego podzielił się swoimi przemyśleniami m.in. na temat oczekiwań klientów.
– Niektóre są tak samo ważne w czasie kryzysu, jak i prosperity. Jak np. te dotyczące jakości obsługi. Natomiast oczywiście w czasie kryzysu klienci są bardziej wrażliwi, potrzebują bardziej empatycznego podejścia – mówił Gajewski – i polskie banki, moim zdaniem, wykazują się tą oczekiwaną od nich odpowiedzialnością.
Partner gali: VISA