Tworzone na Instagramie archiwa mody to podróż do przeszłości. Zgromadzone w nich fotografie, filmy czy wycinki z magazynów wydobywają z zapomnienia historyczne pokazy, kreacje i losy projektantów. Jak Tom Ford zmienił oblicze Gucci? Co stało się z marką Claude’a Montany? Instagramerzy archiwiści poszukują odpowiedzi.

Cindy Crawford, Karl Lagerfeld i Claudia Schiffer, pokaz Chanel, Paryż 1993

Amerykański „Vogue” pisał o Phoebe Philo jako o „geniuszu” i „piorunochronie, który skupia kobiecą energię swoich czasów”. Gdy pod koniec 2017 r. brytyjska projektantka ogłosiła odejście z Céline, rozżaleni fani podnieśli larum, domagając się jej rychłego powrotu. Bezskutecznie. Na stanowisku dyrektora kreatywnego zdążył zastąpić ją już Hedi Slimane, którego bezkompromisowa zmiana estetyki domu mody przyprawiła niektórych o dreszcze. Krótko po tym, jak Francuz usunął z logotypu marki akcent znad „é”, w internecie zaczęły mnożyć się blogi mające za zadanie uchronić dorobek Philo przed zapomnieniem. Jednym z pierwszych był instagramowy profil @oldceline, obserwowany dziś przez blisko 400 tys. wielbicieli (lub raczej wyznawców) stylu Brytyjki.

Konto @oldceline powstało z inicjatywy Gabrielle Boucinha, która dla własnej przyjemności zbierała materiały dotyczące „starej Céline”: fotosesje z magazynów, zdjęcia z kampanii reklamowych, a także pokazów mody z lat 2008-2018. Wkrótce hobbystyczne kolekcjonerstwo przerodziło się w wirtualne „archiwum i wyraz uznania”, upamiętniające dokonania Philo.

Źródła: Vogue Polska
Tags:
  • Gucci
  • moda
  • Vogue Polska
  • Instagram