Przez wieki niezwykle drogi i prestiżowy, dziś powszechny, tani, ale wciąż niebezpieczny – kolor niebieski! Aleksandra Jatczak-Repeć przygląda się historii niebiańskiego błękitu i cenniejszej od złota ultramaryny.

Niebieski, budzący niezwykłe emocje kolor, w języku polskim ewidentnie nawiązuje do nieba, które ma bogatą symbolikę właściwie w każdej kulturze. Jest bezkresne, odświeżające, często staje się siedzibą sił wyższych, co wpisuje je w perspektywę eschatologiczną, ale też łączy z pojęciami nadziei i spokoju. Z drugiej strony, niebieski jest świetnym tłem, dopełnieniem, wypełnieniem – dzięki swoistej neutralności i niewybijaniu się na plan pierwszy.

Przez lata był bardzo drogi, w XX wieku stał się wszechobecny. Według badania Michela Pastoureau jest w skali makro pierwszym, który większość z nas uznaje za najulubieńszy.

Źródła: Vogue Polska
Tags:
  • moda
  • Vogue Polska
  • Kolory
  • niebieski