Nawet w najbardziej niezawodnym samochodzie nietrudno o awarię i unieruchomienie pojazdu. Eksperci ADAC alarmują, że w czasie pandemii najczęściej zawodzi tradycyjny akumulator, bez którego trudno uruchomić auto. Co więcej, od problemów z bateriami nie są wolne także modele hybrydowe i elektryczne.

  • Konwencjonalny akumulator 12 V stosowany jest nie tylko w autach spalinowych, ale także w samochodach z napędem hybrydowym (HEV, PHEV) czy elektrycznym (BEV)
  • W przypadku rozładowania akumulatora 12 V nie uruchomimy również samochodu elektrycznego czy hybrydowego
  • W statystykach ADAC problemy z konwencjonalnymi akumulatorami w samochodach elektrycznych stanowiły w 2020 r. aż 54 proc. wszystkich zarejestrowanych awarii
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Akumulator na cenzurowanym. Gdy zawodzi, to uruchomienie samochodu staje się sporym wyzwaniem szczególnie dla mniej doświadczonego kierowcy. ADAC w swoim najnowszym raporcie awarii samochodów wskazuje akumulator jako główne źródło awarii w samochodach. Okazuje się, że w 2020 r. aż 46,3 proc. wszystkich interwencji pomocy drogowej dotyczyło problemów z baterią.

Auta elektryczne i hybrydowe - rzadko jeździsz? Częściej doładuj akumulator

Niemal połowa wszystkich interwencji z powodu akumulatora nie powinna dziwić. Jako główny powód ADAC wskazuje pandemię i wprowadzane obostrzenia (najwięcej problemów odnotowano w kwietniu 2020 r.). Z aut korzystaliśmy wówczas rzadziej, co oznacza także mniej okazji do tego, by w trakcie jazdy doładować nieco baterię. Zapewne także mało kto pamiętał o tym, by podłączyć prostownik choćby raz na kilka miesięcy.

Sprawdź internetową subskrypcję „Auto Świata”

Wbrew pozorom problemy z bateriami dotyczą nie tylko tradycyjnych aut spalinowych. Konwencjonalny akumulator 12 V stosowany jest także w samochodach z napędem hybrydowym (HEV, PHEV) czy elektrycznym (BEV). Służy do tego, by uruchomić pojazd, a także zapewnić zasilanie zestaw multimedialnego, oświetlenia, siłowników centralnego zamka czy innych układów pokładowej instalacji elektrycznej (choćby wentylacji). Gdy zatem napięcie spadnie poniżej dopuszczalnego poziomu, możemy zapomnieć o tym, że uruchomimy auto elektryczne czy hybrydowe.

Auta elektryczne i hybrydowe - akumulator 12 V unieruchomi samochód

W statystykach ADAC problemy z konwencjonalnymi akumulatorami w samochodach elektrycznych stanowiły w 2020 r. aż 54 proc. wszystkich zarejestrowanych awarii (14,2 proc. to opony, 12,2 proc. to problemy z hamulcami, podwoziem i napędem, a 4,4 proc. m.in. z ładowaniem na stacjach). Niestety nie wskazano podobnych notowań dla aut zelektryfikowanych, czyli hybryd oraz hybryd plug-in.

Unieruchomienie auta elektrycznego czy hybrydowego na skutek problemów z akumulatorem 12 V nie oznacza, że za każdym razem należy wzywać serwis z lawetą. Wystarczy bowiem „pożyczyć prądu” z innego sprawnego samochodu. Zasadniczo procedura niczym nie różni się od metod stosowanych w zwykłych odmianach spalinowych. Są jednak wyjątki.

Auta elektryczne i hybrydowe - rozładowany akumulator? Nie zawsze do serwisu!

Mercedes zastrzega, że awaryjne uruchomienie silnika w modelach EQ i ładowanie akumulatora 12 V może przeprowadzić tylko fachowy serwis. Podobne zalecenia proponuje BMW w przypadku modeli iX (w instrukcji czytamy „w przypadku rozładowanego akumulatora samochodowego nie jest możliwa eksploatacja pojazdu”).

Volkswagen zostawia więcej swobody, ale ostrzega, że „Ze względów technicznych nie jest dopuszczalne, aby z pojazdu elektrycznego dawać wspomaganie rozruchu innym pojazdom” a sam akumulator 12 V może tylko odbierać zasilanie („Punkt wspomagania rozruchu nie jest przystosowany do wspomagania rozruchu w innych samochodach.”). Producent zaleca także, aby w trakcie „pożyczania prądu” uruchomić silnik w samochodzie zasilającym i pozostawić na biegu jałowym. Nieco inaczej jest w przypadku Hondy: „po połączeniu obu pojazdów uruchomić silnik w pojeździe wspomagającym i powoli zwiększać jego obroty silnika”.

Podobne zalecenia znajdziemy w instrukcji Toyoty. W przypadku awaryjnego uruchomienia hybrydy producent rekomenduje utrzymywanie nieco wyższych obrotów silnika w aucie ze sprawną baterią (mechanicy jednak zalecają ostrożność i pożyczanie prądu przy wyłączonym silniku dawcy). Na tym nie koniec.

Przy zdejmowaniu przewodów zasilających Volkswagen zaleca zaś, by w aucie elektrycznym z rozładowanym akumulatorem 12 V włączyć dmuchawę i ogrzewanie tylnej szyby, aby zniwelować skok napięcia. Prócz tego producent zaleca niezwłoczny kontakt z serwisem w celu kontroli akumulatora 12 V. Nie jest w tym odosobniony. Kontakt z ASO zalecają także pozostałe marki. Lepiej nie zlekceważyć zaleceń.

1 slajd
Źródła: Auto Świat
Tags:
  • Mercedes
  • Honda
  • Akumulatory samochodowe
  • BMW
  • Hybrydy
  • Toyota
  • Akumulator
  • Auta elektryczne i hybrydowe
  • Elektryczne
  • Volkswagen