1 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy, przez które w Polsce nie będzie można zamawiać do produkcji Mazdy 6, Mazdy 2 i Mazdy MX-5. O ile MX-5 po przerwie pojawi się w naszej ofercie, o tyle powrót "szóstki" i "dwójki" stoi pod znakiem zapytania. Importer gromadzi jednak odpowiedni zapas aut.

Mazda6 (trzecia generacja; od 2012 r.)

Tym razem wcale nie chodzi o nowe normy emisji dwutlenku węgla. Trzy modele Mazdy będą się musiały wycofać z polskiego rynku z powodu... radia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem video:

1 kwietnia 2023 r. w Polsce wchodzą bowiem w życie znowelizowane wymagania techniczne i eksploatacyjne dla odbiorników DAB+ w samochodach. Co ciekawe, w innych krajach Unii Europejskiej te przepisy zaczną obowiązywać dopiero w 2024 r.!

Mazda 6, Mazda MX-5 i Mazda 2 kontra DAB+

Niestety, Mazdy 2, 6 i MX-5 nie spełniają nowych przepisów. Importer będzie mógł jednak sprzedawać w Polsce samochody, które już są u niego na stocku (czyli w "magazynie" lub "na parkingu") oraz te, które zostaną wyprodukowane w styczniu i w lutym 2023 r.

Tym samym w puli będzie ok. 1500 sztuk Mazdy 6, kilkadziesiąt egzemplarzy Mazdy 2 oraz przeszło 100 Mazd MX-5. Wbrew pozorom to bardzo dużo, zważywszy, że w 2022 r. w Polsce Mazda sprzedała 982 sztuki Mazdy 6, 76 egzemplarzy Mazdy 2 oraz 110 MX-5.

Co dalej? Z Mazdą 2 sytuacja jest jasna. Produkcja tego modelu na polski rynek już się zakończyła, więc te kilkadziesiąt sztuk to pożegnalna partia tego modelu. Co ważne: w gamie pozostaje Mazda 2 Hybrid.

Z kolei Mazda MX-5 w 2023 r. przejdzie modernizację, w ramach której otrzyma dostosowane do nowych przepisów radio DAB+. Zamówienia odświeżonej Mazdy MX-5 ruszą w Polsce pod koniec 2023 r. i będą dotyczyć samochodów wyprodukowanych w 2024 r.

Co będzie z Mazdą 6? Trudno powiedzieć. Na razie nie wiadomo, czy sprzęt audio tego modelu klasy średniej zostanie w końcu przystosowany do nowych przepisów. Raczej nie stanie się to przy okazji planowanej w 2023 r. ostatniej dużej modernizacji Mazdy 6 trzeciej generacji. Możliwe, że samochód przejdzie odpowiednią modyfikację w 2024 r., kiedy znowelizowane regulacje mają zacząć obowiązywać w innych krajach Unii Europejskiej. Jeśli jednak firma nie dostosuje się do tych przepisów, to pula ok. półtora tysiąca samochodów będzie ostatnią, jaka trafi na polski rynek.

Źródła: Auto Świat
Tags:
  • Przepisy
  • DAB+
  • Rynek
  • Sprzedaż
  • Polska
  • Mazda
  • radio
  • Mazda 2
  • Mazda MX-5
  • Mazda 6