Prezentowane tu zdjęcia pochodzą z wystawy „Huacas z Lambayeque” w Instytucie Cervantesa w Warszawie.

Gavilán / Krogulec. Pampa del Cerro Colorado / Pampa Wzgórza Kolorowego. Valle de Zaña / Dolina Zaña

Billy Hare (właśc. Juan Guillermo Hare), ur. w Limie w 1946 r. Uczeń cenionych amerykańskich fotografów Minora White’a i Aarona Siskinda. Hare jest członkiem założycielem Stowarzyszenia Sekwencja (1976-1980) oraz Galerii Fotografii Sekwencja, a także jednym z założycieli Wydziału Fotografii Instytutu Gaudiego (1993), Centrum Fotograficznego (1999) oraz galerii fotograficznej El Ojo Ajeno (dosł. Obce Oko, 2000).

Wykładał na Papieskim Uniwersytecie Katolickim w Peru (PUCP), na Uniwersytecie w Limie i na Uniwersytecie Nauk Stosowanych (UPC) w Peru. Dzieła Billy’ego Hare wchodzą w skład zbiorów Muzeum Sztuki w Limie (MALI), a także wielu publicznych i prywatnych kolekcji w Peru i na całym świecie.

W jednym z wywiadów [Hare] przyznał: „Wszystko na Ziemi żyje, nawet wzgórza i głazy. Rzecz w tym, że one żyją swoim rytmem, w niewielkiej częstotliwości ruchów, które są zupełnie niedostrzegalne dla człowieka”.

W dziedzinie fotografii uzyskanie formalnej, najbardziej wyrafinowanej techniki zawsze wiązało się z wymiarem intelektualnym; i oba te elementy twórczości autora w tym samym czasie ewoluowały. Fotografie, które możemy dziś podziwiać, ukazują autentyczność pozostałości zniszczonych zabytków i petroglifów. Pozwalają nam też, niczym czytelnikom przeglądającym książkę, ujrzeć owe miejsca z innej perspektywy, np. sprzed wycinki otaczających ich drzew i krzewów czy zanim utraciły swój pierwotny koloryt. I to wszystko z zachowaniem ducha tradycji lokalnej. Fotografie prezentują zmiany, jakie w rzeźbie terenu pozostawił po sobie upływ czasu, gwałtowne zjawiska w przyrodzie i ludzie. To są obrazy czasu teraźniejszego.

Leonidas Cevallos Mesones

z wprowadzenia do wystawy

w Instytucie Cervantesa w Warszawie

„Kontynenty” 1/2021

Źródła: Kontynenty
Tags:
  • fotografia
  • magazyn Kontynenty
  • Peru