Matematyka jest zmorą wielu uczniów. Coraz więcej wiemy jednak o pozytywnych skutkach nauki tego przedmiotu i negatywnych konsekwencjach przerwania tego procesu. Naukowcy z Wydziału Psychologii Eksperymentalnej na Uniwersytecie Oksfordzkim w Wielkiej Brytanii przebadali 133 uczniów w wieku między 14. a 18. rokiem życia. W kraju tym już 16-latkowie mogą zadecydować, że nie chcą więcej uczyć się matematyki. Sytuacja ta pozwoliła zbadać, jaki ma to wpływ na rozwój mózgu nastolatków.

Matematyka nadaje mózgowi plastyczności

Jak pokazały badania, w najistotniejszych obszarach mózgów osób, które przerwały wcześniej naukę matematyki, znaleziono mniejszą ilość kwasu gamma-aminomasłowego. Pełni on bardzo ważną rolę, gdyż nadaje mózgowi plastyczności. Jego mniejszą zawartość odnotowano w regionach odpowiedzialnych za istotne funkcje poznawcze, m.in. rozumowanie, rozwiązywanie problemów, pamięć, uczenie się oraz działania matematyczne.

Tylko na podstawie ilości kwasu gamma-aminomasłowego naukowcy byli w stanie odróżnić osoby, które szybciej porzuciły naukę matematyki, od tych, które pracowały nad nią dłużej.

Nauka matematyki ma zbawienny wpływ na rozwój młodego mózgu

format_quote

Umiejętności matematyczne niosą ze sobą szereg korzyści – większe możliwości zatrudnienia, status społeczno-ekonomiczny, a także zdrowie psychiczne i fizyczne. Okres dojrzewania to czas wiążący się z ważnymi zmianami w mózgu i funkcjach poznawczych. Niestety, możliwość zaprzestania nauki matematyki w tym wieku wydaje się prowadzić do przepaści między nastolatkami, którzy przerywają naukę matematyki, a tymi, którzy ją kontynuują. Nasze badanie ujawnia biologiczne zrozumienie korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja matematyczna dla rozwijającego się mózgu oraz wzajemnego oddziaływania na siebie biologii organizmu i edukacji

– podał Roi Cohen Kadosh, profesor neurologii na Uniwersytecie Oksfordzkim, który kierował badaniem.

Alternatywne metody stymulacji mózgu

Według badacza nie każdy nastolatek lubi matematykę i ma odpowiednią motywację do jej nauki. Profesor Kadosh chciałby zatem opracować alternatywne metody na osiągnięcie przez nastolatków takich korzyści, jakie przynosi długa nauka matematyki. Alternatywą taką może być np. logika oraz ćwiczenie logicznego rozumowania.

ON

Źródła: Opracowanie własne/kopalniawiedzy.pl
Tags:
  • Nauka
  • matematyka