Naukę programowania można zacząć już w bardzo młodym wieku. Dzieci i młodzież szybko chłoną wiedzę i korzystając z odpowiednich narzędzi, są w stanie błyskawicznie przyswoić podstawowe i średnio zaawansowane zagadnienia związane z tworzeniem algorytmów i aplikacji. Potrzebują do tego jednak programów, które im w tym pomogą. W tym materiale postaramy się przybliżyć kilka z nich.

Scratch Desktop

Scratch Desktop to program do nauki programowania, przygotowany z myślą o najmłodszych. Aplikacja oferuje bardzo prosty interfejs i pozwala korzystać z uproszczonego języka programowania oraz wbudowanych skryptów, które dziecko składa jak puzzle, by w ten sposób tworzyć nieskomplikowane animacje. Program oferuje trzy zakładki, w których poza skryptami, znajduje się też prosty edytor graficzny oraz dźwięki, które można dodać do projektu. Scratch Desktop to przykład aplikacji uczącej programowania przez zabawę.

PixBlocks

PixBlocks przygotowano z myślą o nauce programowania tekstowego z wykorzystaniem języka Python. Aplikacja oferuje kurs z zestawem lekcji, przybliżających podstawy kodowania. Dzieci poznają składnię, uczą się prostych poleceń i struktur, zapoznają się z funkcjami, zmiennymi oraz operacjami matematycznymi. Całość jest łatwa w przyswojeniu dzięki przyjemnemu dla oka interfejsowi i ładnej oprawie graficznej. Zaletą tej darmowej aplikacji jest też zupełny brak treści reklamowych i mikropłatności.

Kodu Game Lab

Kodu Game Lab jest programem, za pomocą którego można w prosty sposób tworzyć dwu- i trójwymiarowe gry. Założeniem twórców było przygotowanie aplikacji, w której do budowy swojego projektu nie trzeba posiadać zaawansowanej wiedzy programistycznej. Co więcej, grę można stworzyć bez napisania jakiejkolwiek linijki kodu. Dziecko może tworzyć schematy z wykorzystaniem gotowych elementów, które następnie może uruchomić na komputerze lub konsoli Xbox. Bardziej zaawansowani użytkownicy otrzymują dostęp do manualnego dostosowania wybranych aspektów rozgrywki.

Logomocja-Imagine Demo

Logomocja-Imagine Demo to program edukacyjny dla dzieci, mający przybliżyć im podstawy programowania. Aplikacja została stworzona w taki sposób, by uczyć kodowania przez zabawę. Wykorzystuje do tego język Logo, ułatwiający wprowadzenie najmłodszych w świat bardziej zaawansowanego programowania. Program umożliwia m.in. tworzenie grafik i animacji, planowanie wprowadzania kolejnych elementów, a nawet korzystanie z wbudowanego syntezatora mowy.

Tynker: Coding for Kids

Tynker: Coding for Kids nie jest typowym programem do programowania, a grą na smartfony z iOS, pozwalająca poznać podstawy kodowania. Dziecko może uczyć się, rozwiązując proste puzzle i korzystając z kodowania blokowego. W aplikacji dostępnych jest ponad 200 samouczków, przybliżających zasady używania pętli, instrukcji warunkowych, czy funkcji. Ze względu na swoją przystępność i duże możliwości, gra zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia. Używa się jej w 90 tys. szkół na świecie i z myślą o nich przygotowano rozwiązania do zarządzania klasą i automatycznej oceny.

Hacked

Hacked to gra na urządzenia mobilne z Androidem, skierowana do bardziej zaawansowanych programistów. Celem gracza jest rozwiązanie problemów logicznych, związanych z kodowaniem. Te prezentowane są w formie puzzli, pytań i zagadek, których rozwiązanie pozwala przejść do kolejnych etapów. Program ma przede wszystkim pobudzić do myślenia i sprawnego korzystania ze znanych już rozwiązań. Tytuł oferuje tryb fabularny, z historią o ratowaniu świata opowiadaną podczas pisania kodu. Jest też możliwość skorzystania trybu freestyle, w którym gracz programuje własną grę, by następnie uruchomić ją na smartfonie.

Źródła: Opracowanie własne
Tags:
  • Tynker: Coding for Kids
  • Scratch Desktop
  • Kodu Game Lab
  • PixBlocks
  • Hacked?
  • programowanie
  • Logomocja-Imagine Demo