Najlepsze doznania dźwiękowe podczas filmowych seansów uzyskamy dzięki dźwiękowi przestrzennemu. Maksymalną jego jakość otrzymujemy, rozstawiając w salonie kilka głośników, ale konfiguracje tego typu szybko robią się skomplikowane i drogie. Dlatego wiele osób rozgląda się za czymś prostszym – soundbarami 5.1. Czy jednak możemy kupić soundbar 5.1 i rzeczywiście cieszyć się dźwiękiem przestrzennym dobrej jakości? Co tak właściwie oznacza soundbar 5.1? Na co zwrócić uwagę kupując sprzęt tego typu i czy jest on w stanie zastąpić klasyczny zestaw kina domowego? Oto nasza lista najlepszych soundbarów 5.1 2022 oraz garść wskazówek dotyczących soundbarów dla wielbicieli domowego kina.

Wiele soundbarów można rozszerzyć o dodatkowe głośniki i stworzyć w ten sposób dźwiękowy system kina domowego.
  • Dekodowanie dźwięku 5.1, a dostarczanie dźwięku 5.1 to różnica
  • Soundbary z pełnym wsparciem dźwięku 5.1 i większej liczby kanałów to właściwie miniaturowe kina domowe
  • Współczesny soundbar z 5.1 wspiera również Dolby Atmos
  • Soundbar nie wystarczy, potrzebne jest też odpowiednie źródło dźwięku
  • Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W tekście umieszczono linki reklamowe naszego partnera.

Czym jest dźwięk 5.1?

Dźwięki 5.1 to inaczej dźwięk przestrzenny. System 5.1 to obok stereo jedna z najpopularniejszych konfiguracji głośników. W stereo mamy dwa kanały na froncie, czyli głośnik lewy i prawy – podobnie jak w słuchawkach i szeregach kolumn Hi-Fi. Natomiast w systemie 5.1 mamy do czynienia z przodu z dodatkowym głośnikiem centralnym odpowiedzialnym w filmach za dialogi, w sporcie za komentarz, a w filmach z lektorem właśnie z niego powinien wybrzmiewać głos lektora. Dodatkowo za plecami, lekko po bokach, powinny znajdować się dwa głośniki tylne. W sumie daje nam to pięć głośników rozmieszczonych dookoła oglądającego.

Natomiast cyfra 1 w 5.1 oznacza, że gdzieś w pomieszczeniu (właściwie dowolnie ulokowany) znajduje się głośnik niskotonowy, czyli subwoofer odpowiedzialny za najpotężniejsze efekty dźwiękowe, jak chociażby wybuchy i grzmoty. Taki zestaw pozwala nam cieszyć się dźwiękiem przestrzennym, czyli otaczającym nas i dającym wrażenie, że jesteśmy w środku akcji. Systemy dźwięku przestrzennego mogą być poszerzane o dodatkowe kolumny – na przykład do standardu 7.1 zakładającego, że oprócz tylnych głośników rozmieszczamy kolejne dwa boczne.

Dźwięk przestrzenny 5.1 podawany jest najczęściej w dwóch standardach: ­Dolby Digital lub DTS. Istnieją też ich usprawnione warianty z lepszą jakością dźwięku: Dolby Digital+, Dolby TrueHD oraz DTS-HD Master Audio. Te ostatnie formaty występują przede wszystkim na płytach Blu-ray i 4K UHD Blu-ray. Są to formaty z większą przepływnością, czyli dostarczają bardziej szczegółowy dźwięk. Aby cieszyć się dźwiękiem przestrzennym 5.1, potrzebujemy więc nie tylko odpowiedniej konfiguracji głośników, ale też odpowiedniego sygnału. Taki znajdziemy na przykład w serwisach VOD, często też na kanałach telewizyjnych, nawet tych ogólnodostępnych jak Polsat czy TVN. Nie znajdziemy go natomiast w typowo polskich serwisach VOD jak Player. Trzeba uważać też na to, że oryginalne ścieżki dźwiękowe filmu na płycie lub w serwisie VOD mogą występować w 5.1 i lepszej jakości, a ścieżka z lektorem – już nie.

Dźwięk 5.1 a Dolby Atmos: jakie są różnice, o czym warto pamiętać?

O krok dalej idzie Dolby Atmos i konkurencyjny format DTS:X. W nich mamy do czynienia z przynajmniej dwoma dodatkowymi głośnikami efektowymi ulokowanymi albo na suficie, albo też tak, aby dźwięk od sufitu się odbijał i dawał wrażenie spadającego na nas z góry. Technologie te nazywają się dźwiękiem obiektowym, ponieważ „mastering”, czyli zestrojenie ścieżki, skupia się na obiektach, a nie na kanałach, jak w typowym dźwięku 5.1.

I tak każdy sygnał Dolby Atmos jest dźwiękiem przestrzennym, ale nie każdy system kina 5.1 jest w stanie odtworzyć Dolby Atmos. Jednocześnie też samodzielne (czyli bez dodatkowych głośników) soundbary z Dolby Atmos potrafią często oddać część efektów, natomiast i tak nie są w stanie zagwarantować pełnej przestrzenności, której wymagamy od zestawu kina domowego, w którym znajdują się tylne głośniki. Tu też należy pamiętać, że możliwość cieszenia się odpowiednią klasą dźwięku wymaga od nas nie tylko inwestycji w sprzęt, ale też wyboru odpowiedniego źródła sygnału. Dolby Atmos usłyszymy na wybranych (i zazwyczaj w oryginalnym języku) ścieżkach dźwiękowych w Disney+, Apple TV+, HBO Max czy Netflix oraz płytach.

Soundbar 5.1: czy to możliwe?

Fizyki nie da się oszukać. Istnieje tylko kilka jednolitych, samodzielnych (i drogich) belek grających, które są w stanie uzyskać realne efekty przestrzenności. Można powiedzieć, że te urządzenia to tak właściwie projektory dźwiękowe. Inne soundbary przede wszystkim są w stanie dekodować dźwięk przestrzenny w Dolby Digital lub innych formatach i jedynie próbować tworzyć poszerzoną scenę dźwiękową za sprawą odpowiednio kierowanych głośników, mechanizmów odbić od ścian itd. Efekty ich pracy mocno zależą od kubatury i konstrukcji pomieszczenia.

Natomiast na rynku nie brakuje soundbarów, które właściwie są zminiaturyzowanymi systemami kina domowego. W ich skład wchodzi centralna belka grająca pełniąca funkcję głośników 3.0 lub czasem 3.0.2, ewentualnie 3.1.2, subwoofer oraz tylne głośniki. Dla części soundbarów takie głośniki są dostępne opcjonalnie do dokupienia.

Zaletą takiego rozwiązania jest ograniczenie liczby przewodów względem pełnego systemu kina domowego, łatwość obsługi oraz ostatecznie też jednak mniejsza liczba urządzeń. Za takim rozwiązaniem przemawia też cena oraz – mówiąc szczerze – często warunki lokalowe. Po prostu w większości naszych mieszkań inwestycja w rozbudowany system kina domowego to zbyteczny wydatek – jego potencjału pewnie i tak nie wykorzystamy, więc rozsądniej cieszyć się bardziej kompaktowym, ale też niezłym soundbarem, w tym soundbarem 5.1.

Jaki soundbar 5.1 warto kupić? Wybieramy soundbary 5.1

W naszym zestawieniu prezentujemy dziewięć różnorodnych propozycji, które są w stanie zaoferować dźwięk 5.1 w pełnej krasie. Jeśli nie jesteście zainteresowani kompletnymi systemami, a chcecie kupić sam soundbar, to warto zainteresować się naszymi artykułami o najlepszych soundbarach: do 1000, do 1500. Tu omawiamy systemy audio 5.1 lub lepsze zamknięte w poszerzonej konstrukcji soundbara. I niestety w związku z tym, że są to kompletne systemy, w ich przypadku trzeba też liczyć się z wyższymi kwotami zakupu. Pamiętajmy jednak, że tworząc kino domowe na podstawie samodzielnie dobieranych elementów (amplituner/wzmacniacz, głośniki, subwoofer, przewody), ceny są znacząco wyższe, a instalacja i użytkowanie bywa znacznie bardziej skomplikowane.

Sony HT-S40R

Za nieco ponad tysiąc złotych można rozpocząć przygodę z dźwiękiem przestrzennym i to z urządzeniem od japońskich inżynierów Sony. Konstrukcja HT-S40R to rozwiązanie dla tradycjonalistów, którzy szukają prostego, taniego, ale dającego pełne odczucie przestrzenności systemu audio.

Philips Fidelio B97/10

Fidelio to podmarka Philipsa zarezerwowana dla topowych produktów audio, a model B97 jest najwyższą serią soundbarów w aktualnej ofercie Philipsa. Co istotne, system B97 jest soundbarem hybrydowym. Oznacza to, że na co dzień może robić za standardowy zestaw typu belka grająca + subwoofer, ale gdy chcemy uzyskać pełny dźwięk przestrzenny, jego boki możemy odłączyć i położyć za sobą. Wspiera też Dolby Atmos. Takie kino 5.1 pozwala zaoszczędzić miejsce, ale też sprawdza się raczej jedynie w specjalnych i niezbyt częstych sytuacjach, ponieważ o odłączaniu elementów trzeba pamiętać.

Samsung HW-Q990B

Najbardziej zaawansowany soundbar z oferty Samsung 2022. Istotną innowacją jest tu bezprzewodowe przesyłanie sygnału Dolby Atmos (i pozostałych) z telewizora Samsung 2022. Czyli w przypadku tego sprzętu w ogóle nie jest potrzebny przewód HDMI, wystarczy tylko zasilanie. Soundbar ma sporą moc i niezłe tylne głośniki. Mowa tu rzeczywiście o kompletnym doświadczeniu przekraczającym standardy dźwięku 5.1 – w praktyce to kompaktowe kino domowe obsługujące wszystkie popularne standardy dźwięku.

JBL Bar 9.1

Konstrukcja JBL Bar 9.1 jest podobna do Fidelio B97. Oba systemy grają bardzo podobnie, podobnie są też wycenione. Więc to, na który się zdecydujemy, zależy od detali, czy po prostu wyglądu. Ten koncept z odłączanymi głośnikami ma prawo się podobać, ale trzeba pamiętać, że lenistwo jest w naturze człowieka. Niemniej do mniejszego salonu, w którym nie ma możliwości instalacji tylnych głośników, zdecydowałbym się na taki system, aby móc chociaż od święta cieszyć się tą jakością dźwięku przestrzennego.

Sony HT-A7000

Sony HT-A7000 zdecydowanie należy do urządzeń klasy „projektor dźwiękowy”, chociaż i tak producent rekomenduje zakup dodatkowych głośników tylnych i subwoofera. Sam soundbar gra naprawdę nieźle, przewyższając jakością większość konstrukcji jednobelkowych. Jednak w momencie, gdy dodamy do niego dodatkowe elementy, to mówimy o wręcz audiofilskich doświadczeniach.

Teufel Cinebar Lux

W przypadku Teufel nie ma mowy o fajerwerkach i Dolby Atmos, także design tego systemu nie rozpieszcza. Za to jakość dźwięku, dbanie o to, abyśmy mieli do czynienia z rzetelnym, kompletnym system audio 5.1, jest tu na wysokim poziomie. To sprzęt wyważony cenowo, dobry jakościowo, choć może trochę nieadekwatny technicznie do tego, co dziś jest w trendach. Pytanie, czy zależy nam na solidnym dźwięku przestrzennym, czy wodotryskach, bo często jedno i drugie w tej cenie jest nieosiągalne.

Sonos Beam 2 + Sonos One SL×2 + Sub Mini

Sonos Beam 2 to jeden z najciekawszych nie za dużych soundbarów z Dolby Atmos. Natomiast dźwięk w pełni przestrzenny uzyskamy, dopiero dodając dwa tylne głośniki. Mogą to być obrazy z IKEA lub inne głośniki z linii Symfonisk z IKEA zgodne z systemem Sonos, ale przede wszystkim najrozsądniejszą i najciekawszą opcją wydają się głośniki Sonos One SL. Co istotne od października 2022 roku do systemu został wprowadzony Sub Mini. Ten głośnik niskotonowy zdecydowanie wzbogaca wrażenia dźwiękowe i sprawia, że wreszcie możemy mówić o kompletnym dźwięku 5.1 czy 5.1.2. Niestety taki komplet już słono kosztuje. Jest to jednak zarazem jedna z najciekawszych propozycji dla kina domowego opartego wyłącznie na przewodach zasilających i jednym przewodzie HDMI łączącym soundbar z telewizorem.

Sennheiser Ambeo Plus i Max

Sennheiser nie oferuje systemu wielogłośnikowego. Tu wszystko skryte jest w jednej belce. Mamy do czynienia z projektorem dźwiękowym, czyli bardzo zaawansowanym soundbarem. Efekty tego głośnika są fenomenalne, natomiast trzeba pamiętać, że dużą rolę odgrywa tu specyfika pomieszczenia. To dobry pomysł do zamkniętych pomieszczeń o bardziej regularnych kształtach i dla tych, którzy wymagają od dźwięku dużo, ale nie mogą sobie pozwolić na instalację bardziej zaawansowanego systemu audio. Istotną zmianą, jaka zaszła w ofercie Sennheisera jesienią 2022 roku, jest poszerzenie rodziny soundbarów Ambeo. Od teraz do wyboru mamy tańszy model Plus oraz model Max. Dodatkowo oferta powiększyła się także o subwoofer. Jednak nadal to Ambeo Max bez wsparcia innych urządzeń jest swoistym rynkowym i technologicznym ewenementem, choć oczywiście nigdy nie zastąpi w pełni dobrze rozlokowanych głośników.

Źródła: Opracowanie własne
Tags:
  • soundbary
  • soundbar
  • jaki soundbar kupić