UOKiK poinformował, że otrzymuje skargi od konsumentów, którzy w wyniku oszusta tracili pieniądze z kont bankowych. Chodzi tu m.in. o wyłudzenia za pomocą OLX. Urząd ostrzega też konsumentów przed różnymi formami oszustw.

Jak podaje UOKiK, przykładowa skarga to np. wystawienie przedmiotu na OLX i rzekoma korespondencja z klientem, który przesłał potwierdzenie przelewu, w którym… trzeba było podać numer karty. Oczywiście gdy tylko ofiary przepisały te dane, złodzieje dobrali się do ich bankowości elektronicznej. Najczęściej według urzędu zgłoszenia poszkodowanych dotyczą podszywania się pod pracowników infolinii danego banku, portal aukcyjny lub podrobienie stony internetowej.

Tomasz Chrzóstny, prezes UOKiK podaje, że zakupy internetowe są bardzo popularne, jednak, jak pokazują napływające do UOKiK skargi, mogą być przyczyną poważnych kłopotów. Chciałbym przestrzec konsumentów, aby nie podawali numeru karty i kodu karty oznaczonego literami CVV lub CVC, które ułatwią oszustom kradzież naszych pieniędzy. Nie klikajmy w podejrzane linki do płatności, które dostajemy SMS-em lub na komunikatorach. Do wykonania wpłaty wystarczy wskazać kupującemu numer konta bankowego.

Przypomnijmy, że kwestie bezpieczeństwa to także dane pracowników firmy – teraz okazuje się, że w ataku hakerskim na CD Projekt RED mogły wyciec dane pracowników, zarówno byłych, jak i obecnych. Z kolei Google Chrome oraz Windows 10 niedawno padły ofiarą eksploitów 0-day – ataki przeprowadzono ponoć w połowie kwietnia b.r.

Źródła: Opracowanie własne/UOKiK
Tags:
  • UOKiK
  • oszustwo
  • wyłudzenia
  • Bezpieczeństwo