Black Friday to czas, który konsumenci spędzają na polowaniu na ciekawe okazje i promocje. Na łowy wyruszają jednak także cyberprzestępcy, którzy szukają niczego nieświadomych klientów. Eksperci podpowiadają, jak bronić się przed takimi atakami.

Czym jest spoofing mailowy i dlaczego cyberprzestępcy sięgają po niego coraz częściej?

Cyberprzestępcy stosują coraz to nowe sztuczki, mające na celu wyłudzenie pieniędzy czy też wrażliwych danych. Jedną z podstawowych technik stosowanych przez oszustów jest spoofing — to rozwiązanie polegające na podszywaniu się pod konkretne firmy, instytucje i urzędy. Oszuści mogą próbować dzwonić do swoich ofiar, podając się np. za pracownika banku, aby wyłudzić dane logowania. Popularne jest także wysyłanie fałszywych e-maili czy SMS-ów

By uchronić się przed takim atakiem, warto czytać treść przesyłanych do nas informacji — odpowiednia czujność pozwoli łatwo wyłapać próby oszustwa.

Coraz bardziej popularne jest także oszustwo "na BLIK-a". Polega ono na wysyłaniu prośby o przelew na niewielką kwotę, tłumacząc się problemem z płatnością przy sklepowej kasie lub zablokowaną kartą. Pod wpływem presji użytkownik aplikacji bankowej może niepostrzeżenie zautoryzować przesłanie bardzo dużej kwoty pieniędzy.

Co ważne, ofiarami ataków stają się także sklepy. Według danych firmy Sophos aż 77% firm zajmujących się handlem detalicznym zostało w 2021 r. zaatakowanych złośliwym oprogramowaniem ransomware.

Źródła: Opracowanie własne
Tags:
  • black friday 2022
  • spoofing
  • oszustwa internetowe